BLOGI, VINKIT ULKOILIJALLE

15 varpaankynttä vähemmän

Vaelluksella on todella tärkeää pitää huolta jaloistasi, sillä jos jalat eivät toimi, et pääse liikkumaan. On tärkeää, että valitset sopivat kengät ja pidät jalat mahdollisimman puhtaina ja kuivina.

Käsi kädessä kenkien kanssa kulkevat oikein valitut sukat. Itse käytän kahta sukkakerrosta, jotta kitka ei syö jalkoja rakoille. Alimpana on ohut keinokuituinen alussukka ja sen päälle puen kelistä riippuen joko toisen ohuen sukan tai sitten hieman tukevamman vaellussukan. Käyttämäni sukan materiaali on useimmiten villasekoitteinen. Talvella sukassa saa olla suurin osa villaa. Mikäli kengät eivät pidä vettä,  voi alus- ja päällyssukan välissä käyttää kosteussulkua, jotta kosteus ei imeydy eteenpäin. Pakastepussi on yksinkertaisin ratkaisu tähän tarkoitukseen.

Patan jalat

Myös jalkojen päivittäinen peseminen on todella tärkeää hiertymien ja rakkojen ehkäisemiseksi. Sen voi hoitaa purossa tai vaikka kosteuspyyhkeellä. Viimeisimmällä kiipeilyreissulla Grönlannissa keksimme keinon, jolla saimme lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: herätys ja jalkojen pesu. Koska herääminen  aamulla tuntui olevan vaikeaa, päätimme, että jokainen meistä juoksee paljain jaloin syvässä lumessa yhden kierroksen teltan ympäri. Ryhmäpaine aiheutti sen, että lopulta jokainen meistä juoksi joka aamu kierroksen telttojen ympäri klo 08:00. Näin kaikki heräsivät nopeasti ja jokaisen jalat tuli pestyä melko hyvin joka päivä.

Toinen tärkeä asia on jalkojen pitäminen kuivina. Se ei aina vaellusolosuhteissa olekaan niin helppoa. Yksi kikka on vaihtaa sukat keskellä päivää, jotta jalat eivät ole märät koko päivää. Itse otan aina pidemmällä tauolla kengät ja sukat pois jalasta ja pistän ne kuivumaan aurinkoon. Samalla kun kengät kuivuvat tarkistan jalkani: onko hiertymiä tai rakkoja? Jos merkkejä hiertymistä löytyy, tulee niihin puuttua heti. Rakkolaastaria on aina syytä olla mukana reissussa. Märät sukat voi hyvällä kelillä laittaa kuivumaan repun ulkopuolelle ja huonolla säällä pitää lämpimänä vaatteiden alla. Mikäli haluat kuivattaa sukat teltassa vaelluspäivän jälkeen, voit käyttää kehon lämpöä hyödyksi. Levitä märät sukat pitkien kalsareiden alle, joidenkin suurten lihasten päälle, missä veri kiertää hyvin esim. pakara- tai reisilihakset. Jo muutaman tunnin kuluttua sukat ovat kuivat ja valmiit seuraavan päivän koitoksiin. Voit myös hyödyntää juomapulloa sukkien kuivattamiseen. Täytä juomapullo kiehuvalla vedellä ja kääri märät sukat sen ympärille. Sukat ovat rutikuivat hetken päästä.

Kerran Etelämantereella oli reissun alku ERITTÄN raskas. Lentokone oli epäonnistunut laskeutumisessa ja olimme päätyneet ison ”kulhon” keskelle, josta meidän oli kerta kaikkiaan pakko jossain vaiheessa hiihtää ylös. Joutuisimme heti reissun alussa tekemään 500 metrin nousun 110 kg painavien ahkioiden kanssa. Ensimmäisenä hiihtopäivänä suksi ei luistanut lainkaan. Lumi oli kuin hiekkapaperia koko päivän. Kahdeksan tuskaisen hiihtotunnin jälkeen kaaduimme puolikuolleena telttaamme ja saimme hyvät naurut katsoessamme Garminin GPS:stä, että olimme edenneen vajaat viisi kilometriä. Ja olimme edelleen kattilan pohjalla, tasamaalla! Edessä oli vielä se 500 metrin jyrkkä nousu.

Seuraavana päivänä, kun ryhdyimme nousemaan rinnettä ylös huomasimme, ettei kumpikaan meistä jaksanut vetää ahkiota yksin. Päätimme, että vedämme ahkioita vuorotellen kahdestaan pari tuntia ylemmäs ja käymme sitten hakemassa toisen ahkion. Siinä menimme sitten kuin jojot edestakaisin rinnettä. Pää oli myös yhtä sekaisin kuin termiiteillä puujojossa ja koko energia meni tehtävän suorittamiseen. Siinä ei ehtinyt miettiä jalkoja eikä sukkien vaihtamista. Jostain syystä ihminen tottuu hyvin hankaliinkin tilanteisiin. Jossain vaiheessa päivää saimme rutiinin tähänkin hommaan ja keksimme pieniä niksejä jotka helpottivat menoa. Loppujen lopuksi pääsimme mäen päälle ja jatkamaan retkikuntaamme suunnitellusti. Ainoa mitä meistä jäi jälkeen, oli jäljet lumessa sekä viisitoista varpaankynttä. Ne vaan rupesivat irtoamaan varpaistamme rinnettä edes takaisin tarpoessamme.

Tultuani takaisin kotiin kysyin lääkäriltäni olisiko mahdollista repiä varpaankynnet pois valmiiksi ennen seuraavaa reissua? Hän vain nauroi ja luuli varmaan että lasken leikkiä ; )

– Löytöretkeilijä Pata –

KOMMENTIT

Samanlaisia ​​blogeja

+ 9 kirjoitusta kategoriassa " Blogi, Vinkit ulkoilijalle"