Puolassa etukäteen tehtyä reittisuunnitelmaa ei ollut, mutta jokainen pikkutie osoittautui poljettavaksi. Puolassa voi huoletta valita maisemareitin ja päästä tavoittelemaansa etenemisvauhtiin. Käteistä kannattaa kuitenkin varata mukaan, sillä kaikissa ruokakaupoissa ei käy kortti. Onneksi vedenpuhdistustarvikkeet olivat mukana, kun huoltoasemalta ei saanutkaan ostettua vettä korttimaksulla.
Puola on pääosin helppoa poljettavaa ja raskaan hetken koittaessa lähijunaan saa polkupyörän mukaan kuten kotimaassa. Etelärajalla Sudeetti-vuoristo alkaa kuitenkin tuntumaan korkeuskäyrässä noin Wroclawin tienoilla. Kun järkevä päivämatka pitkällä pyörämatkalla, jossa tarkoituksena on edetä joka päivä, vaihtelee tasaisessa maastossa välillä 80–120 km, on mäkisessä maastossa sopiva etenemisvauhti välillä 50–80 km. Mäkien nouseminen palkitsi maisemilla ja vastavuoroisesti alamäet saivat kilometrit vilisemään!
Prahasta etelään
Vaikka Prahaan saapuminen pyörällä oli helppoa kolminumeroisia teitä pitkin, kaupungin keskus itsessään ei ollut pyöräilijän unelma. Prahasta lähtiessä Keski-Euroopan ennätyshelteet yllittävät meidät ja päivämatkojen pituuksiin täytyi tehdä muutoksia. Ajamista keskipäivällä täytyi välttää auringonpistoksen ja lämpöhalvauksen vaaran takia.
Poistuimme Prahasta Vltavan rannan kevyenliikenteenväylää seuraten ja kilometrejä kertyi nopeasti. Maalaisreitti Prahasta České Budějoviceen oli erinomainen pyöräilyyn kuten itse kaupunkikin, sillä ympäristön mäkisyys ei näkynyt kaupungissa ja pyöräteitä oli runsaasti. Tässä kaupungissa näimme kymmenen minuutin aikana enemmän polkijoita kuin koko matkalla yhteensä. Ihmettelin pyöräilijöiden ja pyörämatkailijoiden vähäisyyttä reitillämme, sillä minua tällä matkalla puri pyörämatkailukärpänen. Myös ne pelätyt autoilijat ottivat meidät erittäin hyvin huomioon kaikkialla. Suurimmat vaaratilanteet olen itse kokenut pyöräillessä kotikaupungissani.
Varustelista
Mitä ottaa mukaan matkalle, jossa lämpötilat vaihtelevat yön 4 asteesta päivän 30 asteeseen? Vaikka lähtiessä kevyttoppatakki ja hellevaatteet tuntuivat järjettömältä yhdistelmältä, ei mukana lopulta ollut mitään mikä olisi jäänyt käyttämättä. Kevyttoppatakki muuntautui lämpiminä öinä kätevästi kuivasäkin sisässä tyynyksi. Polkemisen jälkeen vilu voi iskeä lämpimässäkin säässä ja illan kosteudessa varjoisessa metsässä kolmen vuodenajan tarvikkeet kohottivat mielialaa. Aurinkorasvaa olisi kulunut vaikkei sää olisi ollut lämmin. Erityispisteet annan uudelle tuttavuudelleni Lapuan Kankureiden pellavapyyhkeelle, joka kuivui nopeammin kuin synteettiset verrokkinsa kuivaustehosta puhumattakaan.
Pyörä:
Lähtiessä olin huolissani siitä, kuinka pyöräni kestää. Huoleni olivat turhia, koska kotona hyvin huollettu pyörä selvisi tästä reissusta pienillä säädöillä. Huoltamiseen kuului lähinnä tavaratelineen ja juomatelineiden ruuvien kiristämistä ja ketjujen öljyämistä. Yhtäkään rengasrikkoa ei koko matkalla tullut, vaikka olimme tietysti tähän varautuneet. Parempi näin! Mukana kulki myös polkupyörille varattu pesusieni, mutta käyttämättähän se jäi. Tiet olivat kuivat lähes koko matkan, joten pyörätkin pysyivät siisteinä lukuun ottamatta maantiepölyä. Kilometrejä menomatkalta kertyi noin 1800. Matkamme jatkui linja-autolla Alppien yli Kroatiaan, josta poljimme Italiaan. Kotiin palasimme junalla ja Ruotsin läpi polkemalla.
- Takatarakka
- Sivutakalaukut
- Etulaukku
- Kiristyshihnat ja kuivasäkki tarakan päälle
- Työkalut
- Varaosat
- Sivupeili
- Takavalo ja etuvalona otsalamppu
- Kypärä ja alle soveltuva lippalakki
- Ensiapulaukku ja lääkkeet
- Vesipullotelineet ja vesipullot 2,5 l
- U-lukko ja vaijeri
- Valetut korvatulpat -15 dB filtterillä
Muut varusteet:
- Aurinkolasit ja aurinkorasva
- Hygieniatarvikkeet
- Pyyhe
- Uima-asu
- Kaasukeitin, kaasu, tulitikut, kattila, lusikka ja muki
- Vedenpuhdistin
- Pyöräilykengät
- Teltta
- Makuupussi ja makuualusta
- Puhelin ja virtapankki
Vaatteet:
- Shortsit
- Trikoot
- Pyöräilyshortsit
- Kaksi teknistä t-paitaa ja yksi puuvillainen t-paita
- Alusvaatteet
- Sadeviitta
- Pitkähihainen tekninen pyöräilypaita
- Pitkähihainen puuvillapaita
- Kevyttoppatakki
- Sormikkaat, kaulahuivi ja pipo
- Sandaalit
Suosikkeja matkan varrelta
- Karkonosze/Krkonoše -Unescon perintökohteen maisemat
- Tšekin maaseudun pikkutiet
- Vltavan varrella kulkeva kevyenliikenteenväylä Prahasta etelään
- České Budějovicen kaupunki Etelä-Tšekissä
Viiden valtion läpi polkupyörällä
Kirjoitus on toinen osa viiden valtion läpi polkupyörällä sarjaa.
Lue osa 1 – Pyöräillen Baltian maiden läpi – Viro, Latvia, Liettua.
Terveisin maailmalta.
Johanna Sulalampi, Partioaitta Itis.
Matkapyöräilyopas
Retkipyöräily on monipuolinen laji, joka sopii miltei kenelle tahansa iästä, sukupuolesta, kulttuurista tai fyysisestä kunnosta riippumatta. Tärkeintä on uskaltaa lähteä. Jotta pyöräretkesi onnistuisi, on muutamia asioita jotka kannattaa ottaa huomioon. Matkapyöräilyoppaastamme löydät vinkkejä retkesi toteuttamiseen, olit sitten vasta-alkaja tai jo kokeneempi matkapyöräilijä.