BLOGI, VINKIT ULKOILIJALLE

Luota kenkiisi liukkaalla

Olen istunut ralliauton kyydissä kerran. Teimme juttua radioon ja minut oli mikitetty, jotta saisimme reaktioni talteen kuljettajan ajaessa suljettua metsätienpätkää Mäntsälässä. Oli helmikuu, pilkkopimeää ja tie oli umpijäässä. Varmistettuaan, että nelipistetvyöni on kunnolla kiinni, rennon oloinen kuljettaja painoi tallan pohjaan ja seuraavat viisi minuuttia olin varma, että kuolen. Auto käytännössä lensi läpi kapean öisen tienpätkän, mutta jollain ihmeen kaupalla kuljettaja piti sen näpeissään ja kiinni tietä peittäneessä lumessa ja jäässä.

Maalissa olin kalpeampi kuin hanki ulkona. Radiota varten taltioimamme ääniraita sisälsi lähinnä kirosanoja ja paljon epämääräistä (ja -toivoista) ”äääööööyyyhyyyyapuaaaaa” -huutoa. Hengissä säilymiseni perustui todennäköisesti kahteen asiaan: Siihen, että kalusto oli olosuhteisiin nähden toimivaa ja siihen, että kuljettaja luotti autoonsa täysin. Hän tiesi mitä oli tekemässä ja uskalsi ajaa jäisellä tiellä niissä rajoissa, jotka autonsa salli. Näihin samoihin seikkoihin perustuu liikkuminen maastossa talvella.

Mikä on se oikea?

Kohta se on taas täällä, tuo vuodenajoista hienoin! Talvi aiheuttaa kuitenkin lämpötilan lisäksi dramaattisia muutoksia vallitseviin ulkoiluolosuhteisiin ja siksi kauteen on ihan omat varusteensa. Niistä yksi tärkeimmistä on kengät, jotka kannattaa valita kuin ralliautoon renkaat. Lumi ja jää vaativat pitoa ihan eri tavalla kuin kesäinen sorapolku ja se tulee huomioida talvikenkää valitessa.

Avainsana valinnassa on pito. Maastossa on lunta, ehkä myös jäätä, ja siellä on liukasta, etenkin jos syrjäisemmille poluille aikoo. Silloin hyvän kengän pitää palvella alustaa. Tai mieluiten oikeastaan komentaa sitä! Tähän tarkoitukseen useammalla valmistajalla on nykyään jo oma ratkaisunsa. Esimerkiksi Hanwagin talvikenkien pohjan Icegrip-kumi sisältää pienenpientä lasinsirua joka toimii kuin hiekkapaperi liukasta pintaa vasten. Merrellin Vibram Arctic Grip -pitopohja taas on juuri niin tekninen kuin nimikin antaa ymmärtää ja se on suunniteltu etenkin jäiselle vesikelille, siis täydellisesti eteläisen Suomen talveen. Tarjolla on tietenkin myös Icebugin nastakengät, joiden funktio on käytännössä sama kuin talvirenkailla, ja myös Salomonilta löytyy rautaa pohjista tarvittaessa. Valinnanvaraa moneen käyttöön riittää.

Luottamus omiin jalkoihin on kaiken a ja o

Mutta ei se ralliautokaan pelkillä nastoilla tiessä pysynyt. Jos kuljettaja ei olisi tiennyt tarkalleen, mitä on tekemässä ja jos hänellä ei olisi ollut luottoa siihen, että renkaat pitävät, emme olisi maaliin selvinneet. Oikea kalusto oli siis vasta alku, yhtä tärkeää oli osata sitä myös käyttää.

Tapaan usein vaelluksillani ihmisiä, jotka eivät luota jalkoihinsa tai kenkiinsä, jolloin eteneminen on epävarmaa. Tämä tulee esille yleensä etenkin alamäissä. Kengistä voi löytyä pitoa liiman lailla, mutta jos niille ei uskalla asettaa painoa, pohja ei toimii kuten sen on tarkoitettu. Ja jos astuu liukkaalla väärin, eikä nastat uppoa jäähän, ei pitoakaan luonnollisesti ole. Kävelyä uusilla kengillä kannattaa siis harjoitella. Kannattaa etsiä niitä rajoja, missä pito lakkaa, opetella astumaan oikein ja niin, että joka askelella koko pohja osuu maahan. Sitä voi yllättyä kuinka hyvin kengät pitävät! Mäessä näkee usein kuinka ihmiset menevät ylös päin varpaillaan ja laskeutuvat kantapäillä, jolloin paino jakautuu väärin ja kengät, jotka muuten kyllä pitäisivät, lähtevät alta. Kun astuu koko pohjalla painaen kenkää alaspäin, painovoima kyllä varmistaa, että jalka pysyy mäessä. Ja pitopohja hoitaa loput. Ainoastaan syvässä lumessa alamäessa kannattaa juosta kantapäillä.

Katso mihin astut

Istuin pelkääjän paikalla maalissa ja olin melko varma, että penkki allani oli jäljiltäni märkä. Nauhalla oli epämääräistä mölinää ja huutoa, kun ensimmäinen rallikyytini oli turvallisesti ohi. Ottaessani tärisevin käsin kypärää päästäni kysyin kuljettajalta, että koska hän on viimeksi ajanut ulos. ”Viime viikolla! Mentiin pari kertaa katon kautta ympäri mutkassa”, hän sanoi hymyillen. Aivan, vaikka kalusto on oikea ja luottoakin siihen riittää, silti voi aina sattua vahinkoja. Varmaa kenkää ei olekaan ja sananlaskukin kertoo, että aina roiskuu kun rapataan. Oikea pohja siis varmasti talvella auttaa, mutta tärkeintä on silti aina katsoa mihin astuu.

Turvallisia ulkoilukelejä kaikille!

Lue lisää eri tyyppisistä pito- ja nastapohjista pitopohjaoppaasta.

KOMMENTIT

Samanlaisia ​​blogeja


+ 48 kirjoitusta kategoriassa " Blogi, Vinkit ulkoilijalle"