Yli 160 vuoden ajan norjalainen Devold on itsepäisesti kehittänyt villatuotteita laatu edellä. Aina 1800-luvun naparetkiltä asti yrityksen punainen lanka on ollut kyky uuteen ajatteluun.
Vuonna 1853 nuori teollisuusmies Ole Andreas Devold saapui Ålesundiin Norjan länsirannikolle, Atlantin valtameren ja Sunnmøren vuoristoalueen naapuriin. Hän oli kouluttautunut Saksassa ja palasi Norjaan mukanaan hypermoderneja neulomakoneita, tavoitteenaan myydä maanmiehilleen alusvaatteita, lapasia ja neulemyssyjä.
Pian Devold oli tunnettu laatumerkki. Ole Andreaksen ansiosta Devold sai Norjan ensimmäisen voimalaitoksen, jotta koneille pystyttiin tuottamaan sähköä. Vain neljä vuotta sen jälkeen kun Thomas Edison keksi hehkulampun tehtaalla oli jo sähkövalaistus. Devold möi villavaatteita sekä norjalaisten kalastajien lämmikkeeksi että Grönlannin, Pohjoisnavan ja Etelänavan varhaisimmille retkikunnille.
Kelataanpa vuoteen 2019. Devold suhtautuu edelleen kiihkeästi villaan, laatuun ja innovaatioon. Kolme vuotta sitten yritys toi markkinoille ensimmäiset Sheep to shop -mallistonsa tuotteet. “Sheep to shop” tarkoittaa sitä, että Devold kontrolloi koko ketjua lampaasta valmiiseen paitaan varmistuakseen huippulaadusta. Suurin osa villavaatevalmistajista ostaa villansa avoimilta markkinoilta, jossa tavarantoimittajia on useita tuhansia. Devold on sitä vastoin oman tiensä kulkija. Yritys tekee nyt läheistä yhteistyötä parinkymmenen lammasfarmarin kanssa Uudessa-Seelannissa,
Australiassa ja Argentiinassa.
Toimitusjohtaja Cathrine Stange on työntekijöidensä kanssa vieraillut jokaisella farmilla, monella niistä useita kertoja.
– Tämä on ollut yhteisprosessi, jossa farmarit ovat kertoneet työtavoistaan ja me olemme käyneet läpi villalle asettamiamme vaatimuksia, mutta olemme myös painottaneet meille tärkeitä ympäristönäkökohtia sekä näkemyksiämme eläintenpidosta. Usein kyse on perheyrityksistä, joita on pyöritetty sukupolvien ajan. On ollut mahtava kokemus oppia tuntemaan nämä ihmiset.
Perinteitä ja innovaatiota
Allekirjoitetut sopimukset lammasfarmarien kanssa ovat pitkiä. Devoldin pitkän tähtäimen tavoitteena onkin, että kaikki yrityksen ostama villa tulee sopimusfarmeilta. Jokaisen vaatteen mukana tulevasta pienestä etiketistä selviää, miltä tilalta villa on peräisin.
– Villavaatteidemme kysyntä kasvaa nopeasti, eivätkä nykyiset yhteistyökumppanimme vielä pysty toimittamaan villaa niin, että se kattaisi koko tuotantomme. Mutta jo vuonna 2016 yli puolet villasta tuli kumppaneiltamme, ja osuus kasvaa vuosi vuodelta.
Yrityksen laadun muita ainesosia ovat muun muassa Liettuassa sijaitseva oma tehdas, jonka prosessit ovat ympäristöystävällisiä ja vettä säästäviä, ja josta löytyy myös edistyksellinen testilaboratorio – sekä tietysti yritystä lähellä sijaitseva Sunnmøren vuoristoalue, jossa ulkoiluvaatteita voidaan testata oikeanlaisessa ympäristössä.
– Vaikka villa onkin perinteinen materiaali, emme voi katsoa menneisyyteen. Meidän on oltava innovaatiokehityksen kärjessä. Ponnistelut ovat tuottaneet tulosta: Devoldin uudet villatuotteet ovat saaneet useita kansainvälisiä palkintoja.
– Tämä todistaa sen, minkä Devoldilla olemme tienneet yli 160 vuoden ajan – villa on todellinen ihmemateriaali.
Teksti: Henrika L. Wike
Kolme suosikkia
Devold
Villaan erikoistunut yritys tuottaa vaatteita ja varusteita ulkoilmaelämään. Tuotevalikoimaan kuuluu myös mallisto klassisia neulepaitoja sataprosenttisesta norjalaisesta villasta.
Perustettu: 1853 Ålesundissa, Norjassa.
Pääkonttori: Langevågissa, Norjassa.
Henkilökunta: 30 työntekijää Norjassa, 310 Liettuassa.
Valmistus: Oma tehdas Panevezysissa Liettuassa.
365-lehti
Artikkelut on julkaistu Partioaitan 365-lehdessä numerossa 3/2019. Kolme kertaa vuodessa ilmestyvä lehti jaetaan ilmaiseksi kaikille 365-klubilaisille.