BLOGI, TUOTETESTIT JA -VINKIT

Mikä maksaa?! – Mitä vaatteiden laatu tarkoittaa tänään ja mistä sen tunnistaa?

”Halvalla ei saa hyvää”, ”laadusta kannattaa maksaa”, ”Ei ole köyhällä varaa ostaa halpaa”.

Okei, no mistä sitten voi tietää maksavansa laadusta? Voiko aina luottaa hintaan laadun takeena?

Ei todellakaan voi. On pakko perehtyä kuluttamiemme tuotteiden alkuperään, sisältöön ja valmistusprosesseihin laadun varmistamiseksi. Tänä päivänä seikat, kuten laatu, vastuullisuus ja ekologisuus ovat niin monimutkaisten yhdistelmien summia, että myös luotettava kauppa ja sen myyjät ovat suureksi avuksi pähkäiltäessä mikä on juuri minulle hyvä tuote. Hyvä kauppias käyttää paljon aikaa perehtyäkseen näihin asioihin ja pystyäkseen mahdollisimman yksinkertaisesti perustelemaan kunkin tuotteen laatutekijät.

Tällä kertaa listaan tähän muutamia asioita, jotka minun mielestäni kertovat tuotteen laadusta ja joihin itse kiinnitän huomiota tuotteen toimivuuden tai sopivuuden lisäksi.

Materiaalit

Talvisempien takkien eristemateriaaleihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos takin hinta kaupassa on 60-99 €, ei eristeen materiaaliksi luultavasti kerrota muuta, kuin 100 % polyesteri. Eli yksinkertaista muovivanua, joka ei erityisesti eristä, saatikka hengitä, sillä tuossa hintaluokassa myös vuorin, sekä pintakankaan voi olettaa olevan samaa ”100 % polyesteriä”.

Tämän hintaluokan takista ei varmasti pystytä kaupassa kertomaan sen tuotantoprosesseistakaan mitään muuta kuin lapusta löytyvä valmistusmaa.

Sen sijaan tunnettujen valmistajien käyttämiä eristemateriaaleja sisältävä laatutuote lähtee harvoin alta kahdensadan euron ja hinta kipuaa yksityiskohtien ja muiden käytettyjen materiaalien mukana harppauksittain useisiin satoihin euroihin. Laatu eristemateriaaleissa voi tarkoittaa materiaalin monimutkaista rakennetta, jolla eristävyyden ja painon suhde on saatu erinomaiseksi, tai sitä, että tuote toimii, kuten luvattu myös märissä olosuhteissa. Yksi (muttei ainoa) esimerkki tällaisesta mainiosta keinokuidusta on Polartecin Primaloft.

Luonnonmateriaaleja, kuten villaa tai untuvaa sisältävät tuotteet ovat usein keinokuituja suorituskykyisempiä ja siksi houkuttelevia vaihtoehtoja. Niiden tuotannon vastuullisuuteen kuitenkin on tänä päivänä kiinnitettävä paljon huomiota, joka vaikuttaa suoraan materiaalin hintaan ja tätä kautta tuotteen loppuhintaan kaupassa. Esimerkkinä vaikkapa untuvan hinta materiaalimarkkinoilla on viime vuosina suorastaan räjähtänyt ja vastuulliset valmistajat ovat kovan työn edessä tuodessaan kauppoihin vastuullisesti valmistettuja tuotteita suorituskyvystä ja kestävyydestä tinkimättä, yrittäen kuitenkin hillitä mahdottomia hintojen nousuja.

Vedenpitävissä kalvoissa on Gore-Texin rinnalle saatu loputon määrä eri valmistajien omia kalvoja, mutta hinnalla ne eivät juuri näytä Gore-Texin kanssa lopulta kilpailevan. Monet muutkin kalvot ovat osoittautuneet usein varsin toimiviksi, joskin valmistajat ja käyttäjät näyttävät yleisesti pitävän Gore-Texia edelleen parhaana ja kestävimpänä kalvona ja usein huippuvalmistajien lippulaivamalleissa kalvona nähdäänkin Gore-Tex, vaikka repertuaarissa olisi muitakin kalvoja. Gorella on kuitenkin takanaan jo vuosikymmenten tuotekehitys, jolla se on onnistunut hienosti vastaamaan nykyään äärimmäisen tiukkaan kilpailuun kalvojen paremmuudesta. Tunnettu brändi on yleensä suuri ja vanha, kuten Gore on ja ainakin tässä tapauksessa se antaa valmistajalle vahvan selkänojan ja takeen teknisestä laadusta. Ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisujakin on markkinoille saatu esim. Fjällrävenin Eco-Shell –tuotteilla. Nämä täysin fluorihiilivapaat, huipputekniset kuoriasut ovat suorituskykyisiä ja hinnaltaan myös arvokkaimmasta päästä.

Suunnittelu ja testaus

Yksi tekijä tuotteen hinnassa on myös suunnitteluun käytetty aika. Mitä teknisempi ja toiminnallisempi tuote, sitä enemmän siinä on vaikeasti toteutettavia yksityiskohtia, joiden toimintaa, kestävyyttä ja valmistamista pitää suunnitella hyvin tarkasti. Suunnittelupöydältä tehdään prototyyppejä, joita testitiimi sitten testaa kenttätesteissä joskus jopa vuosia ennen kuin valmis tuote voidaan tuoda kauppoihin.

Myös testaajan vastuu on suuri, sillä pienenkin yksityiskohdan, kuten vetoketjun muuttaminen tai lisääminen voi tarkoittaa loppuhinnassa jopa kymmenien eurojen korotusta ja voi johtaa koko tuotteen hylkäämiseen tuotannosta.

Vastuullinen, sekä laadukas valmistus

Se, kuinka paljon valmistaja avoimesti kertoo tuotannostaan ja menetelmistään, sekä yhteistyökumppaneistaan, auttaa luottamaan tuotteen laatuun. Jos tuotteen lapuista voi nähdä ympäristö- tai vastuullisuussertifikaatteja (toki näihin liittyy nykyään jo paljon problematiikkaakin juuri luotettavuuden suhteen, mutta eivät ne tuotetta ainakaan huononna) tai eri materiaalien valmistajien nimiä ja teknologioita, on tuotteeseen varmaan panostettu jo valmistusvaiheessa paljon ja sen suunnittelu, valmistus ja markkinointi on ollut valmistajalleen jo sinällään merkittävä investointi. Tällöin uskaltaa luottaa siihen, että tuotteesta on pyritty tekemään oikeasti laadukas ja odotuksia vastaava. Muuten markkinat rankaisevat ja valmistaja maksaa viulut.

Vakuuttavia esimerkkejä valmistajan laatuviestinnästä ovat vaikkapa seuraavat:

http://www.patagonia.com/footprint.html

https://www.fjallraven.com/responsibility/nature-environment/our-down-promise

 

Vastuullinen käyttö

Eipä muuta kuin laadukkaille kaupoille ja muistathan senkin, että laadukas tuote on tehty kovaa käyttöä varten ja sen kuluessa ja hajotessa tuotteen voi useimmiten korjata. Korjaaminen on tänä päivänä osa laadukkaan tuotteen suunniteltua elinkaarta ja monella valmistajalla on valmius korjata kuluvia tuotteita pienillä tai olemattomilla kustannuksilla. Korjaamalla tuotteen uuden ostamisen sijaan pidennät sen elinkaarta ja se on yksittäisen tuotteen kohdalla ehkä merkittävin ympäristöteko sen olemassaolon aikana suunnittelupöydältä harrastuksesi pariin.

Jos heti hylkäämme asiallisesti käytössä kuluneen tai hajonneen tuotteen tai laiminlyömme sen huoltamisen, teemme karhunpalveluksen niin ympäristölle, kuin omalle rahapussillemmekin. Vasta kuluttajan toiminta tuotteen suhteen ratkaisee oliko kaikista valmistajan ponnisteluista hyötyä vai tuliko tuote vain kalliiksi.

Kehitys kehittyy…tuolloin parasta laatua edustanut takki ei vastaisi enää nykypäivän kovia vaatimuksia.

KOMMENTIT

Samanlaisia ​​blogeja


+ 14 kirjoitusta kategoriassa " Blogi, Tuotetestit ja -vinkit"